20 September, 2008

Puisi Daripada Filzahsafia

Sukarnya menganyam sebuah puisi dan sukarnya juga mengedit sebuah puisi…. Begitulah terdetik di minda saya tatkala menatap puisi ini daripada seorang yang melabelkan dirinya sebagai FILZAHSAFIA. Namun sebagai pencinta seni dan sastera, saya semadikan puisi ini di laman saya sebagai penghargaan terhadapnya.


AKU KAU DAN DIA

AKU…
Insan yang sedang menggenggam erat

Dua perasaan... dalam satu perjalanan
Di kananku kebahagian dan
Di kiriku kedukaan
Terhadap dua lelaki yang mencintaiku
keduanya aku gengam erat
untuk keinginan semua
supaya tiada siapa yang tahu
ada apa dalam hatiku..
meskipun aku buntu
namun ku gagahi..
demi insan yang sentiasa
menjadi pendorongku
aku tak nak jatuh dihadapanya,j
ika aku jatuh, hanya kerana semua ini,
bermakna aku tak pernah hargai
kekuatan yang pernah diberikan kepada kuselama ini..
siapa itu.. itulah KAU...
KAU...Teman yang terlalu istimewa
Kasih dan sayangmu terpancar
Seikhlas tiada batasan
Dan terus membara
Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakap mu penuh girang
Bak si kecil kehilangan
Kau insan penyayang..
tanpa semua sedari
kau disana, aku di sini
satu rasa dalam hati
dan kita saling menyayangi
Namun kini..
pelbagai dugaan datang menjelma
kita terpisah demi keinginan semua
tapi jangan kau lupa
kita pernah mencipta kenangan bersama
bahagia bersama.
kini semua ini bakal berakhir
aku terpaksa melakukan semua ini
jangan kau salahkan aku
aku terpaksa untuk kebahagian kita semua..
ingatkah kau
sering kau ungkapkan
kau akan masih seperti dulu
masih mencintaiku..
maafkan lah aku kerna kutahu..
hakikatnya kau tak kan jadi
kau yang dahulu untuk aku..
mungkin kita akan jadi sekadar teman,
teman yang hanya pada nama
bukan itu yang aku harapkan
tapi aku pasti kau pun tahu
terlalu banyak halangan antara kita
untuk terus kekal seperti dulu
maafkan aku..lepaskanlah diriku
kerna kerelaanmu
bukan kerna dendam
bukan jua kerna kau terpaksa
ku tinggalkan memori bersamamu
dan ku undur diri...
ku di kejauhan mendoakan
agar kau bahagia
tiada lagi duka
aku mengundur diri,
tak dapat ku teruskan semua ini
ku pasti dikau kan fahami
kerana aku yakin..
Jika kau mencintai seseorang,
kau akan sentiasa mendoakannya
walaupun dia tidak berada di sisi mu.
inilah kedukaan ku
aku kehilangan insan sepertimu..
biarlah semua ini berlalu dan
segalanya..biarlah rahsia...
namun ingin ku katakan
terima kasih untuk segalanya
sekali lagi keampunan ku harapkan
kerana aku memilih DIA
itulah kebahagian milikku kini
akan aku pelihara kebahagian ini
agar tak mengundang duka
kepada sesiapa...
kerana DIA..Insan pertama yang kucinta
Dia pernah membuat ku bahagia
Dia ku abadikan dalam jiwa
Terima kasih atas segalanya...
Suatu masa dulu
Seringkali aku tertanya..
Bagaimana rasanya rindu
Dan saat itu
Dialah yang mengajarku
Tentang erti rindu
Saat mula aku dia dekati
Dia mengajar aku
mengenal CINTA
mengenal RINDU
mengenal SAYANG
namun aku telah mendustainya
tanpa pengetahuannyadi saat cinta kami membara
secara senyap aku curahkansemua itu kepada KAU..
kejamnya aku...
kalaulah aku di tempatnya
mana mungkin aku terima semua ini..
kerna ku tahu ..
Kesetiaan akan mengikat cinta dan,
kecurangan akan meranapkan
segala kemanisan cinta
sungguh aku tidakmenginginkan semua itu terjadi
justeru.. izinkan aku pelihara cinta ini
redhoilah keputusanku kini
aku ingin mencipta bahagia bersamanya
kerana dia insan pertama yang ku cinta..
inilah cinta
ianya sangat bahagia
tapi kadangkala sangat menyakitkan
moga aku dapat memelihara CINTA ini
pada landasan yang benar..
untuk kau tiada pernah aku berniat
untuk membandingkan kasih sayang
izinkan aku memperbaiki diri ini
aku mencintaimu sepenuh hatiku
Cuma ingin aku katakan
KAU dan DIA
Sangat bermakna dalam hidupku
Mempunyai kelebihan yang tertentu
Terima kasih untuk segalanya..
Namun aku tak mampu menyayangi keduanya..
Ya Allah…Jika kau turunkan ujian ini
Kerna kasih sayangmu..Agar aku menyedari kesilapanku..
Agar aku tidak lalaiDari melaksanakan perintahmu …
Agar aku lebih mendamba cintamu
Berbanding cinta manusia…
Agar aku tidak teru terusan
Dalam kelalaian…Aku mohon keampunan mu ya Allah…
Ampunilah dosa-dosaku.
Kembangkanlah lembayung rahmatmu untukku
Dan mereka yang bersamaku.
- Filzahsafia

Tiada ulasan: