30 Disember, 2009

SELAMAT TAHUN 2010/1431

Selamat menempuh tahun 2010M dan 1431H. Semoga tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya. Dalam hal ini, saya teringat akan sebuah hadith, “Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia adalah dalam kalangan orang yang celaka.”
Apabila munculnya tahun baru, ramai yang bercakap tentang azam baru dan matlamat. Ada yang mengatakan, matlamat perlu ditulis! Betul juga tu, tetapi saya sering mencadangkan agar matlamat yang ingin kita capai itu mesti dimulai dengan niat, dan niat itu mestilah sentiasa berada di jiwa/minda kita, biar di mana sekali pun kita berada. Untuk menjadikannya sebati dengan diri kita, saya selalu mencadangkan agar niat mesti diucap secara lisan dan dalam hati setiap hari, sekurang-kurangnya 40hari lamanya; iaitu tujuh kali diucap ketika hendak tidur dan tiga kali diucapkan apabila sedar daripada tidur.


Sempena tahun baru ini juga, saya menerima e-mel daripada seorang rakan maya, tentang tip menyelesaikan hutang. Menurutnya, tanpa hutang, kehidupan kita akan lebih senang dan lebih tenteram. Saya setuju sangat, itu memang benar!

Untuk makluman kawan-kawan, matlamat saya tahun 2010 adalah untuk berkongsi rezeki dan ilmu yang saya ada sedikit ini, di samping membuat kebajikan sebanyak mungkin. Melalui projek yang saya ilhamkan, saya akan berusaha dan mencuba untuk membantu sesiapa juga yang memerlukan bantuan. Saya akan meneruskan program percuma ceramah motivasi kecemerlangan dan pembinaan modal insan.

Manakala tugas-tugas dan tanggungjawab rutin akan saya laksanakan sebaik-baiknya dan sedaya upaya kudrat saya. Harap-harap tahun ini, kesihatan dan semangat saya kian pulih dan dapat berbakti kepada sesiapa jua. Saya mengalu-alukan penyertaan dan kerjasama daripada semua pihak.

Tiada ulasan: