22 Ogos, 2009

SELAMAT BERPUASA

Sempena bulan Ramadan yang mulia ini, saya dan keluarga ingin mengucapkan SELAMAT BERPUASA kepada semua yang berpuasa, khususnya pengunjung laman ini. Berpuasalah dengan penuh iman dan takwa kerana belum pasti sama ada kita masih berpeluang berpuasa lagi atau tidak pada tahun akan datang. Ambillah peluang dalam bulan ramadan ini untuk membaca al-Quran, bertarawih dan bersolat subuh (bagi mereka yang selama ini gemar bangun lewat – kegemaran yang boleh mengundang penyakit dan kemiskinan).
Jika anda tidak mampu berpuasa kerana masalah gastrik, pergilah berubat! Jangan jadikan itu semua sebagai alasan. Mana ada penyakit yang tiada ubatnya? Jika letih sangat atau sampai tidak bermaya, pergilah jumpa perunding makanan / kesihatan. Jumpa saya pun boleh, insya-Allah saya akan membantu anda!
Apabila tiba bulan puasa begini, teringat waktu budak-budak dulu. Sehari sebelum puasa macam ada pesta; mandi beramai-ramai adik-beradik – mandi air kolam; mandi bersih-bersih; gosok gigi – ubat giginya arang! Lucu dan seronok juga; entah apa tujuan dan falsafahnya. Masa berbuka pula, makan beramai-ramai; berlampukan pelita minyak tanah. Air kelapa tak pernah tertinggal, bubur “cerandil’ sedap sangat! Mungkin budak-budak sekarang tak merasa bubur cerandil (bubur tepung gandum gentel-gentel je). Begitulah kehidupan orang miskin waktu itu. Nostalgia semua itu! Dan manisnya kenangan….

1 ulasan:

Unknown berkata...

selamat berpuasa, semoga ramadhan kali ini adalah yang terbaik utk kita...