29 Ogos, 2009

Berfikir Positif dan Kreatif

mMarilah kita sama-sama renungkan petikan buku yang berikut, dan kita mula berusaha untuk berfikiran positif agar kehidupan kita lebih indah, seronok dan bermakna, dan mungkin kita akan lebih panjang umur!
“Sesungguhnya Allah yang maha agung mencipta alam semesta ini dengan begitu rapi, sempurna, teratur dan indah. Dengan kurniaannya itu, kehidupan ini menjadi indah dan penuh warna. Tetapi, mengapa kita masih sering bertemu dengan orang yang berasa kehidupan ini penuh kesukaran, kesulitan dan masalah sehingga dunia ini terasa begitu sempit dan menghimpit tiada lagi dapat merasakan keindahannya?
Ternyata memuncaknya kesukaran daripada sesuatu masalah yang menimpa seseorang itu sering kali disebabkan kita tidak mampu berfikir positif. Orang yang tidak mampu berfikir positif biasanya cenderung memandang segala sesuatu dengan penuh syak wasangka dan sengaja mereka-reka segala apa yang belum terjadi. Malangnya, rekaan-rekaan itu tidak pernah berupa yang menyenangkan. Sebaliknya, apa yang mereka bayangkan adalah perkara-perkara yang sukar dan menyusahkan.
Akibatnya, hati dan perasaan tidak pernah tenteram. Belum apa-apa, mereka sudah berasa resah, gundah, gelisah, mudah curiga dan tegang…. Pendek kata, kehidupan ini jauh daripada keindahan dan ketenangan. Kehidupan yang pada hakikatnya penuh dengan keindahan ini menjadi tidak lagi indah kerana salah memasang hati dan fikiran.
Pada hakikatnya, kebahagiaan yang kita cari-cari itu bergantung pada sikap kita sendiri….”

(Dipetik daripada buku Setengah Berisi, Setengah Kosong? Karya Parlindungan Marpaung. Terima kasih kepada yang meminjamkan buku ini kepada saya.)

Tiada ulasan: