19 Ogos, 2009

Bertuahnya Orang Felda

Sekali lagi hari ini, saya ke Felda Selanchar 2, Rompin Pahang. Masuk ke felda-felda bukanlah asing lagi bagi saya. Pelbagai program diatur dan dilaksanakan oleh pihak felda di mana-mana jua untuk meningkatkan kualiti pendidikan dan ekonomi mereka. Seperti biasa, saya akan diamanahkan untuk menyampaikan motivasi kepada ibu bapa dan pelajar di sini. Program terancangan begini nampaknya membuahkan hasil yang amat baik, misalnya felda ini berjaya melahirkan banyak anak peneroka yang berjaya dalam akademik dan kerjaya. Khabarnya, sekolah di Felda Selancar juga antara sekolah yang berbaik di Pahang, terutamanya dari segi keputusan UPSR-nya. “Alangkah bertuahnya orang felda!” Begitulah yang terdetik di minda saya setiap kali masuk ke kawasan felda.
Peneroka felda dan anak-anak mereka memang menjadi anak emas kerajaan, terlalu banyak kemudahan dan keistimewaan disediakan untuk mereka. Kerajaan sentiasa ingat akan nasib generasi kedua felda. Khabarnya, universiti felda pun akan didirikan!
Itu cerita dan nasib bertuahnya peneroka felda; tetapi bagaimanakan nasib dan keadaan orang yang tinggal di kampung-kampung, terutamanya di kampung tradisional? Siapakah yang mengatur dan menguruskan program-program untuk meningkatkan kualiti pendidikan, sosial dan ekonomi mereka? Pernah juga saya terbabit dalam program seperti itu, tetapi kebanyakannya diuruskan oleh pihak sekolah. Ke manakah perginya fungsi penghulu dan ketua kampung dalam hal pendidikan? Atau perlukah ada pegawai-pegawai khas untuk menguruskan mereka sebagaimana yang ada di felda?
Saya cadangkan agar diwujudkan “pegawai pembangunan masyarakat” di kampung-kampung agar kehidupan mereka lebih beratur dan bermakna; kualiti pendidikan, sosial, agama, dan ekonomi mereka dapat ditingkatkan. Audit pembangunan dan penambahbaikan struktur dan gaya pentadbiran perlu dilaksanakan oleh kementerian atau pihak yang berkenaan.
Janganlah hanya mengharapkan peranan ketua kampung (yang kebanyakannya untuk kepentingan pihak tertentu), imam-imam masjid, JKKK yang kebanyakannya menjalankan tugas secara sukarela dan tidak profesional. Usahlah dibiarkan orang kampung yang akhirnya nanti menjadi rakyat kelas kedua; kasihannya mereka yang kini masih menyokong kerajaan yang memerintah.
Imej: Program Gerak Gempur Pendidikan, Felda Selanchar 2: 2007

Tiada ulasan: