21 Ogos, 2009

Menelusuri Kedewasaan

motivasiHari ini, hari bersejarah dalam kehidupan saya. Terima kasih kepada sesiapa yang menghantar ucapan dan doa; ada yang seawal 12.01 pagi dan selewat malam keesokannya. Meskipun sekadar SMS, tetapi amat besar makna dan penghargaannya – bagi saya.
Dalam langkah menelusuri kedewasaan ini, kadang-kadang teringat juga bahawa waktu-waktu dahulu – alangkah berbezanya saya kini! Alangkah hilangnya diri sendiri kini; meninggalkan diri sendiri yang dahulu, yang kian seolah-olah ketiada waktu untuk menjadi diri sendiri; teringat zaman muda yang sentiasa ada lebihan waktu untuk berimaginasi, mencipta, dan berkarya.
Hari ini juga, seorang sarjana dengan nama Taruna Aduka dari Bandar Baru Bangi, mengirimi saya sebuah bukunya Rahsia Panjang Umur dan Kekal Muda. Dalam buku ini, Dr. Burhanuddin al-Helmy menyatakan bahawa muda ibarat bunga yang kembang manakala tua diibaratkan sebagai bunga mala semakin layu. Mengekalkan muda adalah umpama mengekalkan bunga mekar yang kembang sebagaimana kita lihat pada gubahan-gubahan bunga dalam jambangan. Maksud muda yang diidam-idamkan itu ialah selalu muda pada rupa paras, gaya, tenaga, dan rasa. Biarlah masa itu datang dan biarlah usia semakin bertambah tetapi diikhtiarkan supaya ia dapat selalu berupaya, bergaya, bertenaga, dan berasa di luar mahupun di dalam yang dirinya masih muda.
Satu rumusan yang saya peroleh daripada buku ini, usia kehidupan kita ini akan lebih bermakna dan terasa seolah-olah hidup beratus-ratus tahun jika kita dapat memanfaatkan masa yang kita ada, membuat kebajikan dan ada makna bagi generasi yang kita tinggalkan; sesuai dengan peribahasa harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Justeru, saya sentiasa berusaha untuk menyumbangkan masa, tenaga, dan idea saya untuk manfaat sejagat biarpun dengannya masa dan tenaga saya kian menguncup. Namun saya dapat mengutip kepuasan dan kian memahami erti kehidupan kini.
Foto: Sewaktu usia remaja. Macam hensem pulak ye... hehhehe

1 ulasan:

aliridha berkata...

cikgu, memang hensem..huhu