31 Ogos, 2009

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Begitu mudahnya kalimat itu diucapkan; tetapi sedarkah, insafkah dan dendamkah kita terhadap nasib bangsa yang terjajah selama 446 tahun itu? Kini kita baru merdeka selama 52 tahun, dan dalam kemerdekaan ini, adakah kita benar-benar merdeka – merdeka pemikiran, merdeka jati diri, merdeka jiwa, merdeka bahasa, merdeka ekonomi, merdeka sosial, merdeka pendidikan kita? Biar apapun, yang paling penting ialah kita mesti merdeka pemikiran.
Tidak kira siapa kita; pemimpin utama, pemimpin kanan, pemimpin kiri, mahupun sebagai rakyat jelata – golongan bangsawan ataupun marhaen, dalam mengisi kemerdekaan ini usahlah sekadar mengibarkan jalur gemilang dan melaungkan kalimah keramat itu di pesta-pesta sambutan kemerdekaan.
Gagasan Satu Malaysia memang cukup baik dan ideal, tetapi usaha menerapan nilai kesatuan yang mendalam sampai ke hati sanubari semua rakyat, khususnya generasi muda bukanlah semudah yang difikirkan. Biarpun mereka mempelajari mata pelajaran sejarah dan kenegaraan di sekolah, dan hubungan etnik di IPT, lihatlah hasil dan realitinya.
Intailah penglibatan mereka dalam aktiviti atau program di institusi-institusi pendidikan kita, dan jawablah dengan jujur! Semua pihak mesti bertanggungjawab untuk menyingkirkan prejudis dan tuntutan hak yang mengetepikan fakta sejarah.

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan Ke-52, semoga kita kekal merdeka jiwa dan raga.

Tiada ulasan: