04 Disember, 2008

Peranan Ibu Bapa

Hari ini saya berkunjung ke Felda Selanchar, Rompin, Pahang untuk membuat kajian ringkas tentang Prominex dan pengaruh keluarga dalam pencapaian akademik anak-anak. Saya dapati ibu bapa dan budaya keluarga memang memainkan peranan yang besar terhadap akademik anak-anak. Ibu bapa yang prihatin terhadap pelajaran dan sentiasa berdoa, anak-anak mereka lebih berjaya dan kurang terlibat dalam masalah sosial. Seorang bapa yang saya temui menyatakan bahawa anak-anaknya tiada masalah dalam pelajaran. Yang terbaru, anaknya graduan UUM, sebaik sahaja tamat pengajian terus mendapat pekerjaan dalam sektor awam. Katanya, dia memang berniat (nazar) sekiranya anaknya mendapat pekerjaan, dia akan membuat kenduri di masjid. Katanya lagi, kalau kita ingin sesuatu yang baik, kita perlulah berniat dan berdoa untuk kebaikan itu. Keluarga yang saya temui juga sentiasa menjaga makanan dan mengambil makanan tambahan untuk minda bagi anak-anak mereka. Kesemua keluarga yang saya temui memberikan Prominex kepada anak-anak mereka. Mereka juga sentiasa hadir dalam program-program yang dianjurkan oleh pihak sekolah dan masyarakat.

Tiada ulasan: