30 November, 2008

Pesta Air dan Masalah Bekalan Air

1. Bagi penduduk di Kelantan dan Terengganu bagaikan pesta air;
mereka sudah biasa dengan keadaan begini. Sepanjang beberapa
hari di sini, saya amat rindu sinaran mentari. Hujan renyai-renyai dan kadang-kadang lebat, terutama pada waktu malam. Meredah air yang melimpah ke jalan raya merupakan suatu hal yang biasa di sini. Orang dewasa dan orang tua kelihatan seperti biasa, masih ramai yang duduk “bermesyuarat” di kedai-kedai kopi, manakala kanak-kanak riang ria menyambut “pesta air” berhampiran dengan rumah mereka. Yang paling saya bimbang tentang keselamatan kanak-kanak; ada juga yang baru berusia kira-kira empat tahun yang
turut bermain air. Bebarapa kali saya cemas apabila terpaksa
mengharungi air yang melimpah di jalan raya.

2. Sewaktu cuba menguruskan masalah bekalan air paip di rumah mentua saya (Kg. Nangka/Kg. Chap), kereta saya mengalami kerosakan brek di Bandar Raya Islam, Kota Bharu. Sewaktu cuba berurusan tentang bekalan air paip di sini, saya mengalami kerumitan sedikit kerana apabila saya berjumpa dengan kakitangan Syarikat Air Kelantan (SAK), Jajahan Bachok, dia kata, hal ini kena
berurusan dengan kontraktor yang berkenaan kerana projek ini di
bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar; dia tak boleh campur tangan. Dia kata, borang permohonan belum diserahkan kepada (SAK). Dia kata, ini projek subsidi dan percuma; tetapi saya difahami oleh penduduk di kampung berkenaan, kontraktor meminta bayaran RM200 untuk setiap permohonan. Akhirnya, saya pun tak faham dan pelbagai tanda tanya menyerang otak saya. Kepada sesiapa yang berkenaan, buatlah kerja dan urusan dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh. Kasihanilah orang kampung yang terpaksa mandi dan makan minum menggunakan air telaga yang kotor itu. Mereka juga pembayar cukai dan rakyat Malaysia yang sah dan menyerahkan amanah kepada kerajaan sejak merdeka lebih 50 tahun yang lalu.

Tiada ulasan: