27 November, 2008

PPSMI: Kembalilah Ke Pangkal Jalan

Akhbar perdana hari ini memuatkan tulisan tentang pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Persoalan ini tidak akan selesai selagi pemimpin negara tidak benar-benar berjiwa Melayu dan memperjuangkan bangsa dan bahasa ibunda sendiri. Persoalan kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa komunikasi tidak seharusnya dipertikaikan lagi. Apa pun bukti dan hujah yang kita kemukakan tiada maknanya selagi minda dan cara berfkir mereka yang ada kuasa tidak selari dengan pejuang-pejuang bangsa dan bahasa kita.
Saya pernah mengajarkan sains dan matematik lebih daripada sepuluh tahun, dan akhirnya saya memilih untuk tidak mengajar subjek itu lagi dan rela tidak mendapat elaun khas PPSMI kerana saya berjiwa Melayu dan saya yakin, matlamat dasar tersebut untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar adalah tidak tepat dan akhirnya tidak berjaya, sebaliknya akan menambah beban kepada murid dan guru untuk mempelajari ilmu sains dan matematik.
Mengapa tidak diubah dasar dan kaedah pengajaran bahasa Inggeris? Mengapakah tidak difikirkan cara pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris yang lebih praktikal dan berkesan? Saya cadangkan para pegawai atasan, menteri, wakil rakyat, dan sesiapa juga yang berminat dan berkaitan dengan pendidikan; turunlan dan pergilah ke sekolah-sekolah secara tidak rasmi (diam-diam); tengoklah dan perhatikanlah dengan mata telinga sendiri apa sebenarnya yang telah berlaku dalam pelaksanaan PPSMI ini. Berapa banyakkah wang rakyat yang membazir untuk ini? Berapa ramaikan guru yang mengajar sains dan matematik menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya? Berapa ramaikan calon UPSR, PMR dan SPM yang menjawab soalan sains dan matematik dalam bahasa Inggeris? Tanyalah sendiri guru-guru melayu dan murid-murid yang menjadi mangsa dasar ini. Ikhlas dan jujurlah apabila memeperkatakan tentang kebenaran. Saya sering mendengar guru-guru Cina mengajar (di luar kelas) pelajar-pelajar Cina menggunakan bahasa Cina. Mengapakah mereka tidak menggunakan bahasa Inggeris? Beberapa minggu yang lepas, saya mendengar seorang guru mengajarkan Matematik (dalam kelas tambahan) selama beberapa jam tanpa sepatah pun menggunakan bahasa Inggeris. Mengapa jadi begitu? Jawapannya; jika menggunakan bahasa Inggeris murid-murid tidak faham! Lagipun, soalan dan jawapan boleh menggunakan bahasa Melayu!
Wahai ahli-ahli politik, Perdana Menteri dan menteri-menteri Melayu; gunakanlah kuasa anda untuk memperjuangkan dan memartabatkan bangsa dan bahasa Melayu; percayalah anda akan dilabel sebagai pengkhianat bangsa dan bahasa sendiri. Kembalilah ke pangkal jalan, akuilah kesilapan!

Tiada ulasan: