21 November, 2008

Menatap Wajah Ayahanda Pada Penghujung Usia

Beberapa hari ini giliran kami berkumpul di kampung menjaga ayahanda yang sakit tenat. Sudah tiga hari dia tidak makan; minumnya hanya sesudu Cuma. Itu pun kami beri jika kami fikirkan dia dahaga. Dulu tubuhnya yang tegap sasa kini tinggal tulang dan kulit sahaja. Umurnya lebih 80 tahun. Menjaga orang tua yang sakit ini memang memerlukan kesabaran dan pengorbanan. Saya fikir inilah masanya saya berbakti untuk seorang ayah pada penghujung kehidupannya. Dulu sewaktu arwah bonda meniti hujung usinya, saya terpaksa berulang-alik 100km dari kampung ke tempat kerja setiap hari selama beberapa bulan. Namun pengorbanan itu sangat tidak setimpal dengan pengorbanannya untuk membesarkan dan menghidupkan saya. Rasanya belum puas saya berbakti dan membahagiakan bonda tersayang. Pengalaman ini menjadikan saya insaf dan sering menasihati sesiapa juga agar berbaktilah sebanyak mungkin kepada ibu bapa dan kunjungilah mereka sementara mereka masih hidup. Percayalah, anda tidak akan tahu nilai dan makna kasih sayang selagi anda belum kehilangan orang yang menyayangi anda.

Tiada ulasan: