26 November, 2008

Mereka Hanya Nampak Keburukan

Semalam saya menerima mesej (sms) yang maksudnya begini Beginilah rupa-rupanya apabila hidup dibenci orang. Apabila perlu sahaja orang akan mencari kita… hal-hal yang lain orang dah tak percaya dan tak perlukan kita lagi…. Saya balas Memang begitulah hakikat manusia. Sudah lama saya tahu dan saya rasa. Bersabarlah dan redalah dengan kehidupan yang singkat ini. Berdoalah agar Tuhan memberi petunjuk kepada mereka. Petang tadi, lama juga dia melanjutkan ceritanya dan mencurahkan rasa sedih dan kecewa yang bersarang di kalbunya lantaran barang kesayangannya yang dipinjam oleh seseorang tidak dijagai dan rosak kesudahannya. Sesudah rosak, peminjam berdiam diri, seolah-olah tidak menghargai barang itu, apatah lagi penghargaan terhadap dirinya.
Orang tidak pernah nampak kebaikan kita, mereka hanya nampak keburukan sahaja.”
Saya faham. Saya dapat merasakan bagaimana kelukaan, kesedihan dan kekecewaan awak. Nasib awak sama seperti saya, dan saya fikir hanya awak yang nampak kebaikan saya walaupun sedikit cuma,” balas saya.
Selepas itu saya cuba mengusiknya dengan sedikit gurauan. Tetapi dibalasnya dengan nada serius dan seperti marah.
Saya bergurau pun awak marah?”
“Hanya awak sahaja yang boleh saya marah….” jawabnya dengan nada yang semakin riang.
“Semua orang tidak memahami perasaan saya sedangkan selama ini saya sentiasa mengalah dan mengutamakan mereka dalam semua hal….”

Tiada ulasan: