18 September, 2009

Ketupat Periuk Kera







Setelah selesai menguruskan hal-hal yang patut, dan menemui yang tersayang, akhirnya saya meninggalkan Segamat untuk pergi menyambut aidil fitri di Serambi Makkah. Sedih juga meninggalkan mereka.
Dalam perjalanan, sebelum sampai di Muadzam Shah, teruja pula untuk berhenti di tepi jalan tempat Orang Asli berjaja hasil-hasil hutan. Kami teruja untuk membeli buah keranji. Saya pula tertarik dengan periku kera (nepenthes) dan menjadikan itu sebagai alasan untuk saya berkenalan dan beramah mesra dengan sepasang suami isteri orang Asli sambil menjaga dua orang anak mereka yang masih kecil. Mungkin mereka ini keturunan penduduk asal Tanah Melayu dari kelompok Melayu Proto dahulu.
Itulah pertama kali saya tahu bahawa periuk kera itu bokeh dibuat sarung ketupat. Justeru saya pun membeli dua gugus periuk kera dengan harga RM10. Bermacam-macam persoalan berlegar di benak saya apabila melihat ibu muda dan anak-anak mereka.
Mereka begitu mesra dan jelas pandai berniaga. Komunikasi mereka juga cukup baik dan menghormati kami. Banyak penerangan tentang periuk kera diberikan kepada saya.
Dari segi peluang pendidikan, saya fikir kita perlu memberi lebih peluang dan keistimewaan kepada mereka; tak boleh menggunakan sistem meritokrasi. Kalau pelajar Asli dapat gred C, saya fikir sudah setanding dengan pelajar lain yang mendapat gred A.
Kita berkewajipan untuk mendekati dan menyampaikan ilmu kepada mereka. Tidak perlulah kita pergi jauh-jauh sampai ke luar negara untuk menyampaikan agama Allah ini sedangkan mereka yang dekat ini masih dahagakan ilmu dan kebenaran. Pelajar sekolah dan IPT perlu juga dibawa melawat perkampungan Orang Asal ini. Kajian tentang sosiobudaya, sosioekonomi, dan bahasa Orang Asal ini mungkin boleh dijalankan oleh mereka.

Tiada ulasan: