13 September, 2009

Cari Sumber yang Halal

Pagi tadi, sewaktu ronda-ronda di bandar, melalui dua buah kedai nombor ramalan (judi) terdetik di hati; alahai, ramainya orang Melayu-Islam yang membeli nombor! (Dulu orang panggil nombor ekor, sekarang entah apa). Ada beberapa orang yang saya kenal, alahai… tak sangka pula. Ada imej Islam di wajahnya – ada misai dan ada janggut bak janggut orang yang warak je. Anak-anak muda pun ramai juga yang masuk ke kedai itu.
Lebih menyentuh hati saya apabila teringat sekarang ini bulan puasa, bulan Bulan Ramadan al-Mubarak, bulan yang penuh keberkatan, bulan pengampunan, dan bulan yang diharap-harapkan dapat mengubah nilai manusia Islam daripada “tidak baik” kepada yang “baik” walaupun sedikit.
Saya yakin, niat mereka adalah untuk menampah rezeki/pendapatan apatah lagi saat-saat menghadapi hari raya. Kita semua memeng memerlukan duit lebih dan perlu menyediakan itu dan ini, terutama untuk orang tersayang. Duit gaji dan bonus yang tidak seberapa tentunya tidak cukup; harga semua barang keperluan memang cukup tinggi sekarang; harga barang sentiasa naik; petrol pun baru sahaja naik! Bagi mereka yang mempunyai tanggungan keluarga, keperluan kewangan kian bertambah, namun pendapatan tetap tidak berubah.
Untuk jalan mudah, pergi mencuba nasib; membeli nombor ekor atau loteri. Itu kerja mudah walaupun haram dan jarang sekali mendapat tuah. Selalu saya ditanya, apa punca anak-anak jadi jahat, belajar bodoh, dan menimbulkan masalah? Antara jawapan saya ialah, anak-anak diberi makan daripada sumber yang haram!
Wahai bapa-bapa, ingatlah selalu; sumber pendapatan yang tidak halal/haram begini mesti dielakkan. Carilah alternatif lain untuk menambah pendapatan. Kalau gaji tidak cukup atau ingin menjadi kaya, bekerja secara sambilan di mana-mana asalkan halal dan tidak mengganggu tugas. Berniagalah! Bukankah perniagaan itu sunah dan punca terbesar rezeki? Sudah lupakah kita bahawa 90% rezeki itu ada dalam perniagaan? Berniagalah wahai orang Melayu, wahai orang Islam! Bukalah minda, dan positiflah tentang perniagaan. Kita akan ketinggalan dalam ekonomi dan kkita akan mundur jika kita mengabaikan bidang perniagaan.
Begitu juga dengan anak-anak muda, yang masih kuat jiwa dan raga. Berusahalah menjadi kaya dan berharta. Carilah pendapatan yang halal. Jangan malu dan malas bekerja. Bekerja itu ibadat. Biar mati bekerja, jangan mati merempat!
Carilah peluang niaga yang mudah, yang tidak memerlukan masa yang banyak, yang tidak memerlukan modal yang besar. Minggu lepas saja saya diberi peluang berniaga dengan modal hanya RM60. Suatu perniagaan yang nampaknya remeh, tetapi setelah diteliti, saya dapati perniagaan ini berpotensi besar dan sangat mudah. (Maaf: saya tak dapat menerangkannya di sini, tetapi kalau ingin tahu, hubungilah talian 013-7613931 atau e-mel saya nikmat33@yahoo.com ). Saya yakin, anda boleh melakukannya dan anda tidak perlu lagi ke kedai nombor ramalan atau mencari sumber yang tidak halal. Selamatkanlah dan kasihanilah anak-anak anda yang lahirnya bagaikan kain putih itu! Janganlah disuapi mulut mereka dengan makanan dari sumber yang haram.

2 ulasan:

Unknown berkata...

wow, post yang menarik. Mungkin nanti saya boleh link cerita ni di blog saya....kalau tak menjadi keberatan...

abu naim berkata...

Terima kasih. Tiada halangan; atas nama penyebaran ilmu dan mengajak manusia ke arah kebaikan, semua bahan dalam blog saya dibenarkan digunakan. Yang penting, niatnya baik. Tapi kalau boleh, kreditkanlah nama penulisnya;supaya selaras dengan akta hakcipta.