21 April, 2010

MASJID PERLU BERUBAH PARADIGMA

Sebantar tadi, di masjid ada kuliah/ceramah seperti lazimnya. Tapi kali ini penceramah itu bukan dari golongan agamawan/ustaz. Seorang pengamal perubatan (doktor) menyampaikan ceramah tentang kesihatan, khusunya tentang penyakit. Dengan bantuan multimedia, beliau menjelaskan tentang wabak H1N1 dan denggi yang sedanag melanda negara kita.
Berdasarkan pemerhatian saya, hadirin begitu khusyuk dan berminat terhadap ceramah tersebut. Walaupun sudah amsuk waktu isyak, peserta tidak menampakkan gelisah terhadap ceramah itu, berbanding ceramah-ceramah agama yang biasa. Sangat menarik ceramah dan maklumat yang disampaikan.
Alangkah baiknya kalau ceramah/kuliah di masjid tidak ditumpukan kepada topik-topik agama sahaja, apatah lagi hal-hal yang klise, yang sering didengar di mana-mana, yang hadirin “sudah tahu”. Agaknya hadirin akan bertambah kalau ada kelainan tajuk, ada kelainan penceramah, dan ada kelainan ilmu yang disampaikan di masjid. Mungkin juga lebih baik kalau ada ceramah/kuliah tentang kesihatan, perniagaan, pendidikan,dan kemasyarakatan di masjid, sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan. Ceramah atau kuliah tentang pengurusan rumah tangga, pendidikan anak-anak, termasuklah psikologi kanak-kanak/remaja, dan apa-apa jua yang sesuai dengan hadiri perlu diadakan juga. Saya yakin, ramai ibu bapa yang tiada ilmu tentang pendidikan anak-anak, terutamanya dari sudut psikologi.
Kadang-kadang timbul pertanyaan dalam diri; apakah sebenarnya fungsi institusi masjid? Adakah masjid hanya untuk ahli agama sahaja?


(Catatan ini tidak diedit, sekadar idea awal sahaja)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

amat setuju...