Peneroka felda dan anak-anak mereka memang menjadi anak emas kerajaan, terlalu banyak kemudahan dan keistimewaan disediakan untuk mereka. Kerajaan sentiasa ingat akan nasib generasi kedua felda. Khabarnya, universiti felda pun akan didirikan!
Itu cerita dan nasib bertuahnya peneroka felda; tetapi bagaimanakan nasib dan keadaan orang yang tinggal di kampung-kampung, terutamanya di kampung tradisional? Siapakah yang mengatur dan menguruskan program-program untuk meningkatkan kualiti pendidikan, sosial dan ekonomi mereka? Pernah juga saya terbabit dalam program seperti itu, tetapi kebanyakannya diuruskan oleh pihak sekolah. Ke manakah perginya fungsi penghulu dan ketua kampung dalam hal pendidikan? Atau perlukah ada pegawai-pegawai khas untuk menguruskan mereka sebagaimana yang ada di felda?
Saya cadangkan agar diwujudkan “pegawai pembangunan masyarakat” di kampung-kampung agar kehidupan mereka lebih beratur dan bermakna; kualiti pendidikan, sosial, agama, dan ekonomi mereka dapat ditingkatkan. Audit pembangunan dan penambahbaikan struktur dan gaya pentadbiran perlu dilaksanakan oleh kementerian atau pihak yang berkenaan.
Janganlah hanya mengharapkan peranan ketua kampung (yang kebanyakannya untuk kepentingan pihak tertentu), imam-imam masjid, JKKK yang kebanyakannya menjalankan tugas secara sukarela dan tidak profesional. Usahlah dibiarkan orang kampung yang akhirnya nanti menjadi rakyat kelas kedua; kasihannya mereka yang kini masih menyokong kerajaan yang memerintah.
Imej: Program Gerak Gempur Pendidikan, Felda Selanchar 2: 2007
Tiada ulasan:
Catat Ulasan